
De appel is een veel krachtiger leverancier van
antioxidantia dan men tot nog toe dacht, zo blijkt uit
onafhankelijk van elkaar gevoerd onderzoek in Canada, het Verenigd
Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië. Op die manier kan
hij ons lichaam niet alleen beschermen tegen hart- en vaatziekten
en tegen sommige vormen van kanker maar ook tegen astma.
Op vele plaatsen in de wereld zijn onderzoekers
bezig de werking van antioxidantia in kaart te brengen.
Antioxidantia zijn stoffen die ons lichaam beschermen tegen
oxidatie. Bij oxidatie komen vrije radicalen vrij en die kunnen
beschadigingen aan eiwit-, vet- en DNA-moleculen veroorzaken. De
antioxidantia zorgen voor bescherming tegen die vrije radicalen.
Vitamine C en de carotenoïden (bijvoorbeeld betacaroteen in
wortelen en lycopeen in tomaten) zijn bekende voorbeelden van deze
antioxidantia.
Uit onafhankelijk van elkaar gevoerd onderzoek in
Canada, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië
blijkt nu dat de appel een belangrijke bron van antioxidantia
vormt. De vrucht bevat grote hoeveelheden quercitine en andere
stoffen die een krachtige antioxiderende werking hebben. Eén
enkele appel levert zelfs dezelfde antioxiderende werking als 1500
milligram vitamine C, zo berekenden onderzoekers van Agriculture &
Agri-Food Canada. De concentratie van antioxidantia is echter wel
vijf keer sterker in de schil dan in het vruchtvlees. Een appel
kunnen we dus maar beter niet schillen.
Twee appels per dag tegen astma
Men wist al dat antioxidantia vooral bescherming
bieden tegen hart- en vaatziekten en tegen kankers van het hoofd-
en halsgebied, de slokdarm en de maag. De antioxidantia in de
appel lijken echter nog meer te kunnen. Uit een onderzoek door de
faculteit van het St. George ziekenhuis in Londen was al gebleken
dat het eten van meer dan vijf appels per week de ademhaling en de
longfuncties aanzienlijk kan verbeteren.
Proefpersonen
die gedurende een periode van vijf jaar meer dan vijf appels per
week aten, bleken 13,8 cm grotere longen te hebben dan wie nooit
een appel at. Nieuw onderzoek in Australië, het Verenigd
Koninkrijk en Finland geeft nu aan regelmatig appels eten ook
beschermt tegen astma. De onderzoekers vonden telkens minder astma
bij mensen die ten minste twee appels per dag eten.
Ten slotte hebben onderzoekers van de Cornell
Universiteit in New York een link gelegd met de ziekte van
Alzheimer. Ze hebben gevonden dat quercitine, een antioxidant die
vooral in appels voorkomt, hersencellen van ratten beschermt tegen
oxidatiestress, een aandoening die het hersenweefsel beschadigt
zoals dit gebeurt bij Alzheimer.
Meer appels – en in het algemeen méér verse
groenten en fruit – eten wapent ons lichaam met de juiste
antioxidantia, dat is nu nog maar eens bewezen. Bij de keuze van
de groenten en fruit is het bovendien niet onbelangrijk dat de
producten onberispelijk vers en van goede kwaliteit zijn en vooral
ook dat ze milieubewust geteeld werden. Deze garanties worden
geboden door het Flandria-keurmerk. Kiezen voor producten van
eigen bodem is hier letterlijk gezond!
zie ook: